Saturday 20 September 2014

Rahsia Si Bawang Merah

Situasi aku apabila mengupas bawang..hehe

       Biasanya setiap kali memasak bawang diperlukan sebagai bahan di dalam hidangan. Pastinya kulit akan dikupas dan dibuang. Walhalnya, kulit bawang yang dibuang tadi kaya dengan sebatian yang bermanfaat bagi kesihatan manusia.

Sumber dari en. Google

      Kulit bawang yang bewarna kecoklatan dan lapisan kedua bawang tersebut amat kaya dengan serat dan flavanoid, sedangkan lapisan luar yang terbuang mengndungi sebatian balerang dan frunctans.

       Kulit bawang merah boleh digunakan sebagai sumber semulajadi dengan nilai kegunaan tinggi kerana sayuran ini kaya dengan sebatian yang memberikan manfaat bagi kesihatan manusia.



       Kulit kecoklatan pada bawang digunakan sebagai bahan berfungsi tinggi serat dan sebatain fenolik seperti quercetin dan flavanoid lain. Dua lapisan berdaging luar bawang juga mengandungi serat dan flavanoid.

      Sementara itu, sebatian fenolik membantu mencegah penyakit koroner dan memilikki sifat anti-karsinogenik. Tingginya kadar sebatian ini pada kulit kering dan sebatian luar umbi juga memberikan kapasiti antioksidan yang tinggi.

1 comment: