Friday 5 September 2014

Cara Turunkan Tekanan Darah Tinggi Dengan Terung Pipit

   Terung pipit atau nama botaninya Solanum violaceum merupakan tumbuhan liar di Malaysia dan di negara-negara tropika yang lain. Dikenali juga sebagai Terung Rembang, Terung Belanda, Tibbatu (English), tumbuhan ini biasanya dicelur untuk dijadikan ulam. Buah mudanya juga boleh dibuat masak tumis ikan bilis.

Terung Pipit

   Selain dimakan, terung pipit juga dikatakan boleh digunakan untuk tujuan perubatan. Bahagian pokok yang digunakan adalah daun, batang, buah, biji dan akarnya. Dalam perubatan tradisional, dikatakan terung pipit mampu merawat asma, merawat demam, kolik dengan kembung, dan kecacingan. Wap air daripada biji yang telah dibakar mampu untuk merawat sakit gigi.

  Buah terung pipit yang telah direbus boleh dijadikan sebagai air minum bagi mencuci darah, melegakan kesakitan akibat sakit perut, penawar racun ular dan serangga. Buah ini juga boleh dimakan untuk tujuan merendahkan tekanan darah tinggi dan merawat sakit akibat haid dan diabetes.


Gambar Hiasan

   Rebusan daun pokok terung pipit juga dikatakan mampu untuk merawat disuria atau pengeluaran urin atau air kencing yang sukar dan sakit. Daun pokok ini yang telah dihancurkan dikatakan boleh ditampal pada tubuh yang mempunyai selulit. Manakala buah dan daunnya boleh dicampurkan dengan gula, kemudiannya disapu pada kulit yang mengalami kegatalan.

   Akar yang telah ditumbuk dan dihancurkan dikatakan mampu dijadikan ubat tampal pada luka ulser. Akar yang telah direbus boleh diminum untuk digunakan sebagai ubat memudahkan proses bersalin, sakit gigi, demam, kecacingan dan kolik.

   Bagi yang mengalami masalah pada kulit kaki yang merekah ataupun bengkak, dikatakan akar pikok terung pipit yang telah ditumbuk hancur dan lumat boleh ditampal pada bahagian yang bermasalah. Cara ini dikatakan mampu melegakan kesakitan dan memperbaiki peredaran darah pada bahagian yang bengkak.


No comments:

Post a Comment