Wednesday 3 September 2014

Amalan Membedung Bayi: Kebaikan dan Keburukan

Menjadi budaya masyarakat Asia mengamalkan pantang bukan sahaja kepada ibu tetapi juga pada bayi. Antaranya mengenakan bedung pada bayi. Alasannya untuk mengelakkan kaki bayi kangkang. Adakah itu benar?

Membedung bayi

Jika anda ragu-ragu untuk meneruskan amalan membedung bayi, di sini saya ingin berkongsi kebaikan dan keburukannya.


Kebaikan

Menghangatkan tubuh

Membedung adalah salah satu cara membuat bayi anda merasa hangat. Sewaktu di dalam rahim, bayi terbiasa tidur meringkuk dalam ruang sempit. Membedung bayi dapat memberikan suasana yang sama seperti di dalam rahim sehigga membuatkan mereka tidur dengan lebih tenamg. Ia juga dapat membantu bayi terhindar daripada kesejukan selain mengelakkan angin masuk ke dalam tubuh.


Menghidari cakaran kuku

Kulit bayi tumbuh dengan lebih cepat dan sering kali mereka menggaru wajah. Ketika bayi dibedung, ia dapat membatas pergerakan bayi dan mengelakkan dari terjadinya luka kecil pada wajah si kecil.


Keburukan

Gangguan tulang peha

Membedung bayi terlalu kuat boleh menghalang pertumbuhan tulang dan mengakibatkan gangguan pada struktur tulang peha. Ketika si kecil sedang belajar bergerak, tubuhnya dibalut terlalu kuat hingga menyebabkan ruang geraknya terbatas. Pendapat yang menyebut membedung bayi membantu meluruskan kaki adalah pendapat yang keliru. Semenjak lahir bentuk kaki bayi memang membentuk O, namun memasuki usia 6 bulan, kaki bayi akan mengalami pertumbuhan dan akan lurus dengan sendirinya.


SIDS- Sudden Infant Death Syndrome

Sebaiknya hentikan membedung jika bayi anda bergerak sangat aktif kerana ia berisiko menyebabkan bayi terguling atau terperangkap dalam bedungnya sendiri. Selain itu, bedung yang terlalu ketat juga membuatkan bayi sukar bernafas dan meningkatkan risiko SIDS.

No comments:

Post a Comment