Sunday 6 July 2014

Supplement Cegah Denggi


Negara digemparkan dengan kes denggi yang semakin membimbangkan rakyat di mana 42,229 kes dilaporkan yang mana menyaksikan peningkatan 248 peratus berbanding 12,143 kes bagi tempoh yang sama. Sepanjang minggu ke-25 iaitu bermula 15 hingga 21 Jun lalu, sebanyak 2,021 kes dicatatkan berbanding 1,797 kes pada minggu sebelumnya yang mana menunjukkan peningkatan 224 kes (12.5 peratus) dengan melibatkan empat kematian.

Selangor merupakan antara negeri paling banyak dilaporkan demam denggi apabila mencatatkan 24,197 kes dengan 32 kematian berbanding 5,292 kes dengan enam kematian bagi tempoh yang sama tahun sebelumnya.

Takutnya bila tengok angka kes yang dilaporkan dan angka kematian meningkat..  Huhu




APA ITU PENYAKIT DENGGI?

Penyakit denggi adalah suatu penyakit berjangkit yang merbahaya yang boleh membawa maut kerana sehingga kini belum ada ubat untuk mengubati penyakit ini.

Denggi biasa terjadi di kalangan orang dewasa dan kanak-kanak akibat dari gigitan nyamuk Aedes.

Penyakit ini biasanya berlangsung selama 10 hari dan kadang-kadang memerlukan masa yang lama untuk sembuh sepenuhnya.
Penyakit denggi kerap berlaku di kawasan bandar jika dibandingkan dengan luar bandar.

CARA JANGKITAN

  1. Manusia dijangkiti denggi melalui gigitan nyamuk.Virus denggi ini hidup dan berkembang biak di dalam air liur. 
  2. Nyamuk yang telah dijangkiti akan terus membawa virusdenggi sepanjang hidupnya. 
  3. Apabila nyamuk aedes mengigit manusia atau haiwan ia akan membawa virus dan memasukan virus denggi ke dalam sistem badan manusia.

RAWATAN DEMAM DENGGI

1.Demam denggi biasa ; digalakkan minum air masak dan pengambilan paracetamol juga dicadangkan.
2.Demam denggi berdarah :Dirawat dalam unit perawatan icu dan suntikan masuk air ( IV fLUIDS )

PENCEGAHAN

  1. Menganjurkan gotong royong
  2. Elak melakukan aktiviti pada awal pagi atau senja.
  3. Gunakan ubat nyamuk.
  4. Hapuskan habitat denggi.Jangan biarkan air bertakung di kawasan sekitar rumah.
  5. Pasang skrin pada tingkap dan pintu rumah bagi menghalang kemasukan nyamuk.

PEMAKANAN SEIMBANG

  1. Bahan mudah hadam seperti bubur nasi, sayur-sayuran yang direbus,jus buahan dan sup.
  2. Mengandungi kandungan air yang tinggi seperti buah-buahan.
  3. Mengandungi vitamin c dan mineral yang tinggi seperti buah-buahan dan sayur-sayuran kerana vitamin C sangat diperlukan untuk meningkatkan kekuatan imun badan.
  4. Mengandungi protein yang tinggi.Sup ketam dikatakan mengandungi kadar protein yang sangat tinggi sehingga dapat meningkatkan pembentukan sel platelet yang merosot dalam pesakit demam denggi.

Anda juga boleh mencuba SET CEGAH DENGGI untuk langkah pencegahan..

Set Cegah Denggi

Set ini terdiri daripada:
  • Vivix 
  •  Nutriferon
  •  Sustained Release Vita-C
  •  Performance Drink
Perfomance Drink

Antara yang paling popular untuk diamalkan oleh pesakit demam denggi adalah sup ketam, rebusan daun betik dan air 100 plus. Seperti yang saya kongsikan di atas, pesakit demam denggi perlu minum air dalam kuantiti yang banyak supaya badan mereka tidak terhidrat.

Performance Drink Shaklee ni membekalkan bendalir dan elektrolit yang penting untuk mencegah penyahidratan* . Ia juga terbukti secara klinikal memelihara paras gula dalam darah yang penting bagi tenaga & otot paras bendalir yang perlu bagi penghidratan yang wajar

Nutriferon

Semasa demam denggi, badan pesakit akan menjadi sangat lemah. Jadi amat penting bagi mereka untuk mengukuhkan sistem imun badan mereka. Interferon di dalam Nutriferon Shaklee terbukti mampu merangsang dan mempertingkatkan sistem imun badan secara keseluruhan dengan mengerahkan sistem pertahanan semulajadi badan berfungsi untuk membunuh virus. 

Ia juga mengimbangi badan daripada alergi kepada persekitaran dan pencemaran udara, melindungi badan daripada virus, mikrob, termasuk selsema, flu, alergi, inflamasi dan influenza dengan berkesan.

Selain itu ia juga meringankan kemudaratan yang disebabkan oleh keresahan, stress dan kelesuan.

Sustained Release Vita-C

Vitamin C sangat baik kerana ia berfungsi membina sel darah merah yang sihat untuk penyerapan zat besi yang lebih baik dan membantu sel darah putih menentang bakteria dan kuman. Ia juga mengukuhkan sistem imun dan menyingkatkan waktu pemulihan dan mengurangkan simpton flu dan selsema. 

Ia juga boleh memperbaiki simpton pendarahan, lebam kulit, pemulihan kecederaan yang lambat, serta ruam yang mungkin timbul daripada demam denggi tersebut.


Vivix

Ia amat bagus untuk kesihatan keserluruhan kerana ia mempunyai 1001 khasiat. Ia dapat memberikan perlindungan antioksidan di mana dapat melawan jangkitan virus denggi itu daripada terus membiak. Vivix ini juga dapat menyokong sistem imunisasi dan menyokong kesihatan otak.

Tanda-tanda Denggi

Jika ada di kalangan ahli keluarga anda yang mempunyai tanda-tanda seperti di atas, cepat berjumpa dengan doktor untuk rawatan lanjut. Anda juga WAJIB dapatkan SET CEGAH DENGGI ini untuk orang yang tersayang sebelum terlambat sebagai langkah penyembuhan dan pencegahan.

Cepat hubungi saya untuk sebarang pertanyaan / tempahan berkenaan produk Shaklee di:

Sms/pm/whatsapp : 019-5643112
Email : di_ana88@yahoo.com
Page : SupplementShop

Atau anda boleh membuat belian sendiri dengan klik di link bawah dan isikan maklumat yang diperlukan.

1 comment:

  1. good sharing!!!

    http://mummyfarisharyyan.blogspot.com

    ReplyDelete